And the love continues... - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Tom en Rinske - WaarBenJij.nu And the love continues... - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Tom en Rinske - WaarBenJij.nu

And the love continues...

Blijf op de hoogte en volg Tom en Rinske

18 Mei 2014 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Hoewel we inmiddels via de zoutvlaktes Bolivia zijn binnengekomen, volgt hier eerst nog deel 2 van onze reis door Chili en Argentinië... Na 2 dagen heerlijk niksen in Puerto Varas wordt het weer tijd voor wat actie:-) Eerstvolgende uitdaging is de beklimming van de vulkaan Villarica in het dorp Pucon. Zodra we een hostel binnenstappen hebben we een hartelijke reünie met Francesco 'it's Fantastic, no?' Paterlini, dus weten we dat we goed zitten. Vroeg in de ochtend worden afgezet op 1400m hoogte, en lopen in 2,5 uur door mul vulkaanzand en vervolgens 2,5 uur door de sneeuw naar de top op 2800m hoogte. Dit is tot nu toe wel de zwaarste beproeving, of heeft dat gewoon te maken met de nog niet helemaal topfitte Rinske? In ieder geval is de krater op de top een bizarre verschijning en zijn de uitzichten fenomenaal. Dan volgt een staaltje ouderwetse kinderpret, want we mogen met behulp van een plastic zitje het gedeelte door de sneeuw naar beneden sleeën! Met een axe in de hand mag je je eigen snelheid regelen, dus hoewel het er eng uitziet (volgens Rinske) gaat het gelukkig zeer gecontroleerd. Eenmaal terug genieten we van heerlijk eigenbereide tapas, waar de eigenaar van het hostel de helft van opeet. De volgende dag gaan Tom en Francesco op een canyoning tocht, en terwijl zij door watervallen abseilen en koude stromen glijden, zit luie Rinske een boek weg te lezen.

Een comfortabele nachtbus brengt ons in Santiago. Hier gaan we eindelijk beginnen met het opsnuiven van wat cultuur naast de vele frisse natuur. Een stadswandeltour van 4 uur geeft ons een bliksemcursus Chileense geschiedenis. Via de befaamde mapuche Pinochet en de dichter Neruda eindigen we de middag met 'coffee and legs', een discutabele methode om ondrinkbare koffie aan de man te brengen met hulp van zeer schaarsgeklede dames. Die avond dineren we in stijl in een fantastische wijk vol barretjes en restaurants, om deze culturele dag af te sluiten in een Chileense discotheek met een live-optreden van de Zuid-Amerikaanse versie van Caro Emerald.
We hadden heel veel goede verhalen over Valparaiso gehoord, maar vanwege de recente brand twijfelden we of we hier nog heen moesten gaan, we wilden geen ramptoeristen worden. Echter bleek de brand in een buitenwijk van de stad te zijn geweest en was het wegblijven van toeristen juist ongewenst. Dus hebben we hier heerlijke dagen geslenterd door de stijle straten langs de typische gekleurde huizen, en ook een goede les geschiedenis gehad.

Al deze geschiedenislessen deden ons dorstig maken, dus togen we naar Mendoza in Argentinië voor de nodige wijnsessies. Op een tandem fietsten we met een Belgisch en Zwisters stel door de wijn- en olijfboomgaarden, om hier en daar een rondleiding met proeverij te ondergaan. Ja, het reizende leven was weer zwaar! Na een dagje ouderwets parkhangen met de Belgen pakken we vervolgens de nachtbus naar Salta. Daar leuren we met onze backpack 1,5uur de stad op zoek naar een hostel, de Argentijnen hadden een lang weekend vrij, waardoor alles volgeboekt was. Maar Salta is een leuke stad, en de komende 3 dagen staan in het teken van het verkennen van de omgeving, waarin we opnieuw veel moois zien. Helaas blijkt op de laatste dag Rinske haar telefoon uit onze kamer gejat te zijn, gelukkig vinden ze niet al onze andere waardevolle spullen.

Na een busreis van 10uur met een tergende grensovergang van 2uur inefficiënt gebazel en controles komen we weer in Chili aan, in San Pedro de Atacama. Dit is een schattig dorpje van een paar stoffige straten, midden is de droogste woestijn ter wereld. En om precies die reden de uitvalsbasis van onze komende trips. We wandelen door Valle de la Luna (een maanlandschap-achtige vallei) en Valle de la Muerte en vergapen ons aan de heldere sterrenhemel vanuit een sterrenobservatiecentrum. Hier kunnen we na een uitgebreide uitleg door 10 verschillende telescopen (ja, nu echt;-)) kijken naar onder andere Saturnus, de maan, Mars en diverse sterrenclusters. De laatste dag in Chili sluiten we spectaculair af met een trip naar Leguna Cejar. Eerst nemen we een volledig modderbad, dat we vervolgens afspoelen in een zodanig zout meer dat we blijven drijven. Daarna brengt de tour ons naar een ongelooflijk ondiep meer (5cm). Hier zien we de zon onder het genot van een pisco sour prachtig ondergaan, met op de achtergrond rode bergen en vulkanen.

De volgende dag verlaten we het land waar we zo van onder de indruk zijn, en gaan we Bolivia in via de zoutvlaktes, maar daarover volgt in een nieuw blog later meer...:-)

• 18 Mei 2014 - 22:03

Margriet:

Ha lieve Rinske en Tom.
    Het is maar één foto, maar wát voor een. Geweldig. Daar zijn jullie dus vanaf gegleden? Weer eens wat anders. Het verhaal kende ik al, dus ben nu heel nieuwsgierig naar het vervolg!
    Veel plezier in Bolivia.

• 18 Mei 2014 - 23:57

Sandra:

Lieverds wat heerlijk! Niet voor te stellen wat jullie inmiddels al voor een verschillende landschappen gezien hebben! En wat goed om te lezen dat Rins even lui een boek heeft gelezen en de Chileense wijntjes goed geproefd zijn ;-)! Geniet maar van het "zware leven als backpacker"! Dikke kus

• 19 Mei 2014 - 18:26

Marije:

Ik denk dat er naast Rinske dr telefoon wel nog meer is gejat hoor. Tom z'n scheerapparaat is ook kwijt!

• 19 Mei 2014 - 21:06

Eva:

Wat een geweldig avontuur van jullie! Chili staat na jullie blog ook op mijn lijstje. Geniet ervan! X eva

• 19 Mei 2014 - 21:06

Eva:

• 20 Mei 2014 - 00:40

JAAP EN NEL UITERWIJK:

Wij vinden het heel knap van jullie om zo'n berg te beklimmen.
    Niks voor ons hoor, maar jullie doen dat toch even en wensen
    jullie nog veel plezier en doe de groeten aan RIO ha,ha,ha.
    Wij hopen , dat wij van het WK kunnen gaan genieten.
    Groetjes Jaap en Nel

• 20 Mei 2014 - 12:04

Marije:

@ foto 1: Wij hebben ook op die plek bij het meer gestaan, maar die berg die was verstoppertje aan t spelen zeker haha. Maar goed om nou het hele plaatje zo eens te zien. We hebben m gelukkig bij onze wandeling de volgende dag van een afstandje gezien!

• 20 Mei 2014 - 12:18

Margriet:

Dat staat wel heel raar, bij mijn reactie:het is maar één foto.
    toen ik keek, stond er daadwerkelijk maar 1 foto. inmiddels zijn het er meer.
    De sterrenhemel in San Pedro (foto 23) is mijn favoriet. Wat een juweeltje!
    2 Stralende sterren vooraan met een prachtige sterrenhemel erachter.

• 20 Mei 2014 - 17:47

Rianne:

Wow! Wat een pics en verhalen weer. Het is eigenlijk echt te jaloersmakend en dat terwijl ik toch ook op aardige reisherinneringen kan teren.. ;-)
    Ben net bezig met Nieuw-Zeeland fotoboek en waar daar de baard van Tom nog sexy was, wordt het nu wel een beetje creepy hoor! Geen wonder dat de grensovergang 2 uur duurde, het fouilleren van die baard duurt al 1uur 59 minuten!
    Tof dat jullie de wijn proeverij nu hebben gedaan, en wat is nu beter: N-Z wijn of Chileens?! Veel plezier iig nog, ik wacht nu al weer met smart op de volgende lading details en foto's :D